To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Akordeonistów
Forum Polskiego Portalu Akordeonowego

Edukacja - zapytanie o zapis nutowy gamy gis-moll

friderico - Czw 24 Mar, 2011
Temat postu: zapytanie o zapis nutowy gamy gis-moll
Witam
Mam zapytanie dotyczące gamy gis-moll, w "Szkole na akordeon" Kulpowicza jest zapis nutowy:



a w gamie tej dźwięki idą kolejno:

gis-ais-h-cis-dis-eis(f)-fisis(g)-gis-fis-e-dis-cis-h-ais-gis

Chodzi mi o nutę f z podwójnym krzyżykiem - dlaczego nie dotyczy jej (pierwszy) przykluczowy krzyżyk??? Czy nuta f nie jest w takim zapisie podnoszona łącznie o 1,5 tonu? Pierwszy krzyżyk przykluczowy + podwójny przy nucie daje przecież 1,5 tonu czyli nutę gis a nie g. Czy mógłbym prosić o wytłumaczenie o co chodzi w tym zapisie? Czy podwójny krzyżyk ma jakieś szczególne właściwości?
To samo dotyczy nuty f w kierunku opadającym - stojący przy niej krzyżyk + krzyżyk przykluczowy łącznie dają podwyższenie o cały ton czyli nutę g a nie fis.

pozdrawiam i dziękuję za wyjaśnienie

gizmo666 - Czw 24 Mar, 2011

bo to jest gama melodyczna - VI i VII stopień podwyższone o pół tonu w górę, i opadająco z kasownikami.

a co do podwójnego krzyżyka to jest tak że krzyżyk przykluczowy podwyższa dane tam nuty o pół tonu, a dodany podwójny krzyżyk podwyższa o kolejne pół tonu. czyli:
utwór w tonacji np D dur - dźwięk fis. jeśli na pięciolinii podwójny krzyżyk - fizis (g)

z reguły podwóje krzyżyki są stosowane w kryzysowych sytuacjach tylko w przypadku gdy są znaki przykluczowe a dźwięk należy podwyższyć jeszcze o pół tonu, jeśli nie ma znaków przykluczowych to przeważnie nie pisze się dxwięku z podwójnym krzyżykiem tylko nute leżącą cały ton wyżej - czyli logicznie zamiast zapisywać (np tonacja C) f z podwójnym krzyżykiem - piszemy po prostu nutę g

Klezmer - Pią 25 Mar, 2011

Podwójny krzyżyk należy czytać jak gdyby niezależnie od znaków przykluczowych, czyli oznacza on 2-krotne podwyższenie danej nuty. Ale chyba lepszą i bardziej oczywistą interpretacją jest traktowanie go jako drugie podwyższenie, bo pierwszym jest znak przykluczowy. Natomiast krzyżyk w gamie zstępującej jest przypomnieniem, że podwójny krzyżyk już tu nie obowiązuje i aktualny jest tylko znak przykluczowy. A w tym konkretnym przykładzie to przypomnienie jest właściwie obowiązkowe, bo kreska taktowa występuje dopiero na końcu.
gizmo666 - Pią 25 Mar, 2011

to dobrze powiedziałem czy nie?
Ryszard - Pią 25 Mar, 2011

wytłumaczyłeś jak działa podwójny krzyżyk, ale raczej nie w kontekście podanego przez autora tematu przykładu.

najważniejszym zdaniem w wytłumaczeniu Klezmera jest "Podwójny krzyżyk należy czytać jak gdyby niezależnie od znaków przykluczowych". to było sedno problemu.

gizmo666 - Pią 25 Mar, 2011

bo przedtem nie wyświetliło mi chyba tego obrazka. teraz dopiero zobaczyłem problem na pięciolinii
Ryszard - Pią 25 Mar, 2011

no spoko, spoko.
friderico - Nie 27 Mar, 2011

Dziękuję - o to mi właśnie chodziło bo nie potrafiłem prawidłowo rozczytać takiego zapisu, ale tak właściwie to po co stosować tutaj ten podwójny krzyżyk? Jak dla mnie to wprowadza on tylko problemy interpretacyjne, czy nie prościej by było postawić przy nucie f zwykły krzyżyk, który wraz z przykluczowym dawałby cały ton, czyli pożądany dźwięk g ? Identyczny zapis zastosował autor także w gamie dis-moll (dla nuty c) więc ewidnetnie zrobił to celowo, czy w muzyce stosuje się takie rozwiązania w jakimś konkretnym celu?
Jeżeli chodzi zaś o gamę zstępującą to rozumiem - przypomnienie
Jeszcze wracając na chilę do podwójnego krzyżyka - czy to znaczy, że zawsze i wszędzie należy go czytać niezależnie od znaków przykluczowych?

Ryszard - Nie 27 Mar, 2011

friderico napisał/a:
nie prościej by było postawić przy nucie f zwykły krzyżyk,


dla mnie byłoby to nieczytelne. widzę pojedynczy krzyżyk -> podnoszę o pół tonu. widzę podwójny -> o cały ton. dla mnie to jest praktyczniejsze niż liczenie, że krzyżyk przy kluczy + krzyżyk przy nucie dadzą razem podwójny krzyżyk.

Klezmer - Nie 27 Mar, 2011

Cyt : "Podwójny krzyżyk należy czytać jak gdyby niezależnie od znaków przykluczowych, czyli oznacza on 2-krotne podwyższenie danej nuty. Ale chyba lepszą i bardziej oczywistą interpretacją jest traktowanie go jako drugie podwyższenie, bo pierwszym jest znak przykluczowy".

Przepraszam - powinienem drugie zdanie w powyższym cytacie napisać jako pierwsze, bo to jest właściwa zasada - takie oznaczenie przyjęto i tak się stosuje, natomiast pierwsze zdanie jest równoznaczną (praktyczną) interpretacją. Ten przykład pokazuje, że tak jest lepiej, bo ten "x" przy pierwszej nucie "f" rzuca się w oczy i odrazu widać różnicę w stosunku do następnego "f" ze zwykłym krzyżykiem. I chyba o to chodziło temu, kto wprowadził takie oznaczenie.

P.S. W czasie gdy to pisałem pojawiła się wypowiedź Ryszarda, która potwierdza, że tak jest lepiej. I - moim zdaniem - nie warto dalej o tym dyskutować.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group